Siirry sisältöön

Raamattuavain

Tästä arkistosta löydät Raamattuavain -ohjelman jaksot vuosilta 2008-2022.

Yksinkertaisesti Raamatun äärellä, rukoillen, VO

Lähesty rukoillen

Kun käy yksinkertaisesti Raamatun äärelle, on hyvä käydä rukoillen. Moni asia meissä tukkii korvamme kuulemasta mitä Jumala puhuu sanassaan. Rukoillen voimme pyytää apua kuulla ja olla läsnä sanan ääressä.

Rukoillen toisten puolesta

Yksinkertaisesti Raamatun äärellä on hyvä olla rukoillen toisten puolesta. Toisiaan meille itsellemme kasaantuu niin paljon rukousaiheita elämästämme, että meidän näköalat kapenevat. Tällöin on hyvä yksinkertaisesti käydä ensin rukoilemaan toisten puolesta yksinkertaisesti Raamatun äärellä.

Rukoillen suurten linjojen puolesta

Toisinaan voi olla vaikea hahmottaa mitä kaikkea lukemaansa Raamatunkohtaan liittyy. Tällöin voi nousta hieman korkeammalle ja miettiä suurempia kokonaisuuksia. Toisinaan Raamatun sanasta aukeaa suuria näköaloja ja niiden kautta löytyy myös rukouksiin tärkeää sisältöä.

Kysyykö Jumala jotakin?

Raamatun tekstin äärellä voimme yksinkertaisesti samaistua Raamatun henkilöihin. Voimme rukoillen miettiä, olemmeko olleet samanlaisessa tilanteessa. Rukoillen tästä avautuu tärkeitä näköaloja.

Suoraan Raamattuun

Toisinaan menemme muistin varassa. Tuttuakin Raamatunkohtaa miettiessä kannattaa mennä Yksinkertaisesti Raamatun äärelle. Jumala puhuu Raamatun sanassa ja sen äärellä näemme paremmin, mitä kaikkea Hän puhuu.

Israel pelastushistoriassa, Pirkko Valkama

Viisiosainen kirja

Raamatussa on paljon historiaa ja varsinkin Israelin kansan historiaa. Tapahtumista kerrotaan kuitenkin valikoidusti. Joku ajanjakso saa vain lyhyen maininnan. Vastaavasti jostakin yksittäisestä tapahtumasta kerrotaan tarkasti pieniä yksityiskohtia myöten. Raamattu on ennen muuta pelastushistoriaa. Sen kuvausten tähtäyspiste on Jumalan valmistamassa pelastuksessa. Tällä viikolla Pirkko Valkaman teemana on Israel pelastushistoriassa.

Lupaus kansasta

Noin neljätuhatta vuotta sitten Jumala kutsui yhden miehen ja lupasi tehdä hänestä niin suuren kansan kuin mitä taivaalla on tähtiä ja meren rannalla hiekkaa.  Neljätuhatta vuotta myöhemmin tuosta miehestä syntynyt kansa, juutalaiset ovat edelleen olemassa.  Heitä asuu lähes kaikissa maailman maissa ja vaikka he ovat vuosisatojen ajan eläneet ilman omaa kotimaata, he ovat edelleen omaleimainen kansa. Tänään Pirkko Valkaman aiheena on lupaus kansasta.

Lupaus maasta

Lähi-itä ja erityisesti Välimeren itäosassa sijaitseva rannikkokaistale on jatkuvasti uutisotsikoissa. Mikä tekee tuosta alueesta niin tärkeän? Se on alue, jonka Jumala valitsi pelastushistorian tapahtumapaikaksi.  Raamatun mukaan myös maailman historian lopputapahtumat sijoittuvat tuolle alueelle. Tänään on Pirkko Valkaman aiheena Lupaus maasta.

Lupaus siunauksesta

Kun Jumala tuli ihmiseksi, hän tuli omaan maahansa, oman kansansa keskuuteen. Hän syntyi juutalaisesta naisesta. Hän syntyi Abrahamin jälkeläisenä. Jo 2000 vuotta ennen Jeesuksen syntymää, Jumala lupasi Abrahamille, että Jumala siunaa Abrahamin jälkeläisen välityksellä kaikkia maailman kansoja. Opetuksensa otsikoksi Pirkko Valkama on laittanut Lupaus siunauksesta.

Jumalan todistajia

Eilen oli aiheenamme se, miten Jumala valitsi Israelin kansan synnyttämään Messiaan. Mutta Israelin kansalle annettiin myös toinen tehtävä. Sen oli määrä olla kaikille kansoille todistuksena Jumalan viisaudesta, Jumalan voimasta ja kirkkaudesta. Tänään on Pirkko Valkaman aiheena Jumalan todistajia.

Israelin patriarkat, Laura Järvinen

Abraham – Epätodennäköinen kantaisä

Pakana, mitä todennäköisimmin epäjumalien palvelija, vanhuuden ikään ehtinyt, lapseton mies. Tällainen henkilö oli Jumalan valinta omaisuuskansansa kantaisäksi. Tuosta mahdottomuuksien miehestä Jumala oli suunnitellut kasvattavansa kansan, jonka keskelle lähettäisi kerran Poikansa, maailman valon ja Vapahtajan.

Abraham – uskonvanhurskauden isä

Mikä tekee meistä kelvollisia pyhän Jumalan edessä eli vanhurskaita? Omat ansiot tai horjumaton luottamus? Abrahamista sanotaan, että hän uskoi Jumalan lupauksiin ja Jumala luki tämän hänelle vanhurskaudeksi. Tästä syystä Abraham on, heikkouksistaan huolimatta, uskonvanhurskauden esikuva.

Iisak – lupauksen lapsi

Iisak syntyi, kun Abrahamilta ja Saaralta oli jo mennyt kaikki inhimillinen toivo oman lapsen saamisesta. Iisakin ihmeellinen syntymä julistaa meille tänäkin päivänä: ”Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle.”

Jaakob – petturi lupausten perijänä

Jaakob petti ja kieroili, minkä kerkesi. Tästä huolimatta hän sai periä Jumalan jo Abrahamille ja Iisakille antamat lupaukset luvatusta maasta, suuresta kansasta ja siunauksesta, joka tulisi siunaukseksi kaikille kansoille. Jumala toimii syntisten ihmisten keskellä ja heidän kauttaan, tänäänkin, ei hän etsi hurskaita vaan syntisiä.

Jaakob – Jumalan kanssa paininut

Jaakobin elämä tuntui olevan kulkemista vaikeudesta toiseen. Mitä tapahtui, kun häntä vastaan kävi ihmisten lisäksi myös itse Jumala? Voiko painista Jumalan kanssa selvitä hengissä? Jaakobin tapaus osoittaa, että voi, mutta ei entisellään.